راهنمای کامل ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت خدماتی است که تمام شرکت‌ها پس از شروع به فعالیت به شکل‌های مختلفی به آن احتیاج پیدا می‌کنند. این کاملا طبیعی و محتمل است که یک شرکت در طول فعالیت خود نیاز به تغییر آدرس، تغییر هیئت مدیره، کاهش یا افزایش سرمایه و تغییراتی از این دست داشته باشد. برای اینکه تغییرات شرکت‌ها وجهه قانونی به خود بگیرد، باید در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ثبت شوند؛ به این فرآیند به اصطلاح ثبت تغییرات شرکت می‌گویند.

در این مقاله از موسسه حقوقی شکوفه شما را با روند ثبت تغییرات آشنا می‌کنیم. شما می‌توانید برای انجام تغییرات شرکت با کارشناسان ما تماس بگیرید و در کمترین زمان ممکن و با هزینه‌ای مناسب نسبت به ثبت تغییرات شرکت خود اقدام نمایید.

مطالبی که اینجا درباره ثبت تغییرات شرکتها می‌خوانید:

تغییر آدرس شرکت

گاهی شرکت‌ها با توجه به سیاست کاری خود و به دلایل مختلف از جایی به جای دیگر نقل مکان می‌کنند و محل شرکت را تغییر می‌دهند.

براساس قانون تجارت، تغییر آدرس شرکت باید طی صورتجلسه‌ای به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری اطلاع داده شود. این صورتجلسه که به تایید و امضاء تمام اعضای هیئت‌مدیره رسیده است، پس از ثبت در روزنامه رسمی کشور منتشر می‌شود تا عموم مردم از آن آگاه شوند.

تغییر موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت باید در اساسنامه به صورت واضح و دقیق مشخص شده باشد. شرکت‌ها در طول فعالیت خود برای رشد و کسب درآمد بیشتر می‌توانند فعالیت‌های جدیدی را انجام دهند و یا فعالیت‌هایی که صرفه اقتصادی مناسبی را برای آن‌ها ندارد را متوقف کنند.

وقتی شرکت‌ها تصمیم به تغییر موضوع فعالیت خود می‌گیرند حتما باید این تغییر را طی صورتجلسه‌ای به اداره کل ثبت شرکت‌ها ارسال کنند تا پس از ثبت در روزنامه رسمی کشور منتشر شود و عموم مردم از تصمیم شرکت مطلع گردند.

برخی از موضوع‌های فعالیت نیاز به اخد مجوز از ساز‌مان‌های مربوطه دارند. برخی از این مجوزها قبل از ثبت تفییرات شرکت و برخی بعد از آن باید دریافت شوند.

برای آگاهی از موضوع‌های فعالیتی که نیازمند اخذ مجوز هستند می‌توانید با کارشناسان ثبت شکوفه تماس بگیرید.

ثبت تغییرات هیئت‌مدیره و بازرسین

انواع مختلف شرکت مانند مسئولیت محدود، سهامی خاص، موسسات و… دارای هیئت‌مدیره هستند که در مواردی نیاز به تغییر آن دارند. تغییر هیئت مدیره شرکت‌ها براساس نوع شرکت کمی با هم متفاوت است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

تغییر هیئت‌مدیره در شرکت‌های مسئولیت محدود، تضامنی و موسسه‌های غیرتجاری

گاهی در این نوع شرکت‌ها، شرکا تصمیم می‌گیرند اعضای هیئت‌مدیره را تغییر دهند. این تغییر باید طی صورتجلسه مجمع عمومی عادی به صورت فوق‌العاده به اطلاع اداره کل ثبت شرکتها برسد و در روزنامه رسمی شرکت منتشر شود.

تغییر هیئت‌مدیره و بازرسین در شرکت‌های سهامی

تغییر هیئت‌مدیره در شرکت‌های سهامی همانند سایر شرکت‌ها طی صورتجلسه مجمع عمومی عادی به صورت فوق‌العاده، توسط اعضای شرکت انجام می‌گیرد.

اما در شرکت‌های سهامی می‌توان همزمان با تغییر هیئت‌مدیره، بازرسین شرکت را هم تغییر داد. نکته دیگری که در مورد این نوع شرکت‌ها باید در نظر گرفت این است که ثبت تغییرات هیئت‌مدیره برای مدت دو سال و ثبت تغییرات بازرسین شرکت برای مدت یکسال امکان‌پذیر است و باید در پایان دوره دوساله نسبت به تغییر یا تمدید هیئت‌مدیره و پایان دوره یکساله نسب به تغییر یا تمدید بازرسین شرکت اقدام کرد، وگرنه شرکت حق انجام هیچگونه فعالیتی را نخواهد داشت.

افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه در شرکت‌های مسئولیت محدود و تضامنی، موسسه‌ها و شرکت‌های سهامی با هم متفاوت است که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

افزایش سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود

افزایش سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به صورت آورده‌ی ریالی یا غیر منقولِ هر یک از شرکاء که به نام شرکت باشد انجام می‌پذیرد.

افزایش سرمایه در این نوع شرکت به صورت اسمی انجام می‌گیرد. یعنی نیازی نیست اصل سرمایه هنگام ثبت اظهارنامه افزایش سرمایه، تامین و به اداره ثبت شرکت‌ها نشان داده شود. هر چند طی مدت یکسال باید وجود این سرمایه در شرکت برای اداره ثبت شرکت‌‌ها احراز شود.

افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی

افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص می‌تواند به صورت نقدی و یا غیر نقدی (اموال منقول و غیرمنقول) انجام شود.

برای افزایش سرمایه به صورت نقدی، قبل از ثبت اظهارنامه افزایش سرمایه، باید 65 درصد سرمایه نزد بانک سپرده‌گذاری شود و رسید واریز وجه همراه با اظهارنامه به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود و اگر افزایش سرمایه از طریق اموال غیرمنقول صورت می‌گیرد ابتدا باید اموال توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شود و با توجه به مبلغ ارزیابی شده افزایش سرمایه انجام می‌گیرد.

علاوه بر این شرکت‌های سهامی می‌توانند از طریق مطالبات حال نشده خود افزایش سرمایه را انجام دهند و بعدها پرداختی آن را به اداره ثبت شرکت‌ها نشان دهند.

افزایش سرمایه در موسسه‌های غیرتجاری

معمولا موسسه‌ها فاقد سرمایه هستند. اما آن دسته از موسسه‌هایی که داری سرمایه می‌باشند و قصد افزایش سرمایه خود را دارند، باید این افزایش سرمایه را طی صورتجلسه‌ای به اطلاع اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسه‌های غیر تجاری برسانند تا در روزنامه رسمی کشور منتشر شده و به آگاهی عموم مردم برسد.

کاهش سرمایه شرکت

گاهی شرکت‌ها به دلایل مختلفی مانند خروج یکی از شرکاء یا سهامدارن نیاز به کاهش سرمایه شرکت دارند. در این موارد صورتجلسه ثبت کاهش سرمایه شرکت در مجمع عمومی فوق‌العاده تنظیم می‌شود و پس از تایید و امضای تمام شرکا و اعضای شرکت، برای ثبت و انتشار در روزنامه رسمی کشور به اداره کل ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود.